Tuesday, April 7, 2015

W=work

Pienen pääsiäisloman ansiosta on akut jälleen ladattu täyteen. Minulle  tämä joka vuotuinen pääsiäisloma on tähän mennessä ollut koko aikuisikäni pisin ns. loma. En ole koskaan ollut kunnolla kesälomalla töistä. Jos ulkomaille olemme lähteneet, niin matkat ollaan aina varattu jotenkin pyhien päälle, ja vain jos työt ovat sallineet. Minulla on ollut neljä eri työnantajaa elämässäni. Nuoruusvuosien aikana tein opiskeluiden ohessa töitä baarimikkona, ja muistan kuinka esitin tuolloiselle esimiehelleni yhden ja ainoan kerran vapaatoiveen, ja vastaukseni sain siltä istuimelta heti ei. Meillä ei vapaita kuunnella. Nyt tuosta hetkestä on jo kulunut yli 10 vuotta, ja viimeiset 8 vuotta olen toiminut esimiehenä kolmella eri yrittäjällä. Työurani aikana olen ehtinyt hoitamaan jo yhden konkurssin, sekä vuorostaan olen päässyt työstämään uutta yritystä. Monien unettomien yöunien sekä ikävien kokemuksien jälkeen tämän hetkinen työnantajani osti yrityksen tuolloin itsellensä. Hänen ansiostaan olen päässyt jakamaan minun tietotaitojani hänelle sekä vuorostaan hän on opettanut minulle mitä Suomessa erityisesti yksityisyrittäjän arki on näin laman aikana. Vakaasti uskon että suurin syy omalle jaksamiselle on ollut se oman jutun löytäminen. Intohimolla sekä työn kohtaamisella on iso merkitys. Saati kun siihen kaveriksi yhdistää palkitsevan työyhteisön sekä sanan kiitos. Ehdottomasti avaintekijöitä ainakin omaan jaksamiseeni. Olen vuosien saatossa saanut aivan mielettömän hyvät eväät jokaiselta työnantajaltani, ja en voi kuin olla kiitollinen heille kaikesta!

IMG_6758


Tänäkin vuonna kesälomien suhteen meillä ensimmäiseksi lomailee alaiset, sitten vasta minä jos suinkin mahdollista. Vuoroin kun muistetaan joustaa sekä pidetään toisistamme huolta. On työelämässä arki paljon paljon mukavampaa. Onko teillä kesälomien aikataulut jo tiedossa? Energistä alkavaa viikkoa. :)

6 comments:

  1. Sinulla onkin ollut mielenkiintoinen työura. :)
    Omassa ammatissani on lomat valmiiksi jaettu. Ei tarvitse pohtia lomia. Lapsia ajatellen vallan mahtavaa. :)
    Oikein upeaa alkanutta viikkoa ihana! ♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuo valmiiksi jaetut lomat ovat erityisesti isoissa työpaikoissa esimiehelle / työnantajalle myöskin helpoin tapa pyörittää yhteisöä, sekä työlistojen teossa erityisesti. :) Ja lapsia ajatellen tuo on varmasti todella kivaa, kun saa ajoissa tietää jo lomat. Pääsee koko perhe kesää suunnittelemaan yhdessä! :)

      Energistä alkavaa viikkoa.<3

      Delete
  2. Ihana postaus. Surullista ettet saa lomista nauttia, nehän kuuluu meille jokaiselle. Työllä ei saisi itseään polttaa loppuun.
    Oma työpaikkani on maailman paras. Työkaverit ja pomo ovat parasta luokkaansa. Huumori lentää ja kiireisestä aikataulusta huolimatta nautin päivistäni töissä. Näin ei ollut silloin 11 vuotta sitten kun tuohon paikkaan menin. Töissä pitää viihtyä kun siellä ollaan niin paljon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuten sanottu, niin ilokseni olen löytänyt työn jossa intohimo omaa työtä kohden on kohdannut. Sanoin kuvailematon tuo tunne. Kun ympärillä on hyviä ihmisiä, jaksaa itsekkin. :) Voihan se olla että jossain kohdin loma on tarpeeseen, ihan siksikin että saa etäisyyttä työhön nähdäkseensä taas asioita uusin silmin. Mutta tähän mennessä olen oppinut työelämää katsomaan aavistuksen liikaakin yrittäjän silmin. :))

      Delete
  3. Huh! Kyllä minä, vaikka työtäni rakasta, niin pidän niistä lomistani kiinni. Kyllä ne meille vaan kuuluvat, jaksamisenkin kannalta. Vaikka kuinka on intohimo, niin on minullakin... tosin on aika monta muutakin intohimoa kuten se matkustaminen ;) Mutta kukin tavallaan, jos jaksaa niin jaksaa. En itse lomaile neljää viikkoa putkeen, sitä en osaa, mutta ajattelin kolmea kokeilla ja säästää viikon jonnekin muualle ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuo on kyllä niin totta. :) Tiedustan kyllä lomien olevani oikeuteni, mutta itseppähän olen joka vuosi valinta tehnyt, enkä kyllä valita. :)

      Delete

Kiitos kommentistasi. ♥