Tuesday, June 30, 2015

Aamupalaherkku

Huomenta! Varmasti moni teistä jo tietääkin rakkauteni aamupalaan? Minä kun voisin nauttia suurta kahvikupposta koko aamun nauttien olostani kotosalla. 

IMG_7718

Maustamatonta jugurttia, mansikoita, ja nyt ensimmäistä kertaa eilen ostin kokeiluuni gluteenitonta marjamysliä. Olen koko kevään taistellut kivuliasta vatsaa vasten. Erityisesti juhlat, illanistujaiset ns. sosiaaliset illat, joissa on ollut syötävää tarjottavana ovat olleet pahimpia. Viimeisimmistä juhlista kun lähdimme kotiin, voin todella huonosti. Eikä siinä ollut itku kaukana. Tuon illan jälkeen olen entisestään kiinnittänyt huomiota mitä suuhuni olen laittanut. Minun tapauksessani myös kilpirauhasella voi olla osuutta myös asiaan. Lääkärille en ole varannut aikaa, vaan itsenäisesti olen koittanut tarkastella tähän mennessä asiaa. Ruoastahan kun se kaikki on aina alkanut. Viime viikonloppuna tein pienen testin ja söin aamulla kahvin kanssa gluteenittoman sämpylän, ja illalla vuorostaan 2h ennen nukkumaan menoa kaksi palaa ihan tavallista vaalea leipää, ja tunnin päästä vatsa oli jo turvonnut sekä kipeä. En yhtään tiedä onko loppujen lopulta minulla nyt oikeasti tarve välttää vehnää / ohraa / ruista, mutta tähän mennessä vatsakipu turvotuksineen päivineen ovat olleet ainakin poissa kun olen yrittänyt edes hiukan pohtia vatsaystävällisempää ruokavaliota. :)

8 comments:

  1. Herkullinen aamupala, nam ❤️ Minulla on myös vatsakipua ollut, olen ajatellut että johtuu rasvaisista ja kesäisistä grillailuruuasta....vielä en ole mitään kokeilua tehnyt mutta itselläkin käynyt mielessä viljaton ruokavalio kokeilu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi, sinäkin :/ Todella inhoittava juttu! Kannattaa ehdottomasti kokeilla, ja voihan sitä ainoastaan vehnän jättää pois? Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja jos suinkin mahakivut jatkuvat. Halit.<3

      Delete
  2. Mun aamiaisen kuuluu maustamaton jugurtti, mysli ja tuoreet marjat! Niin hyvää! Ja kahvia pari kuppia ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tuohon kun lisää aurinkoisen aamun sekä kesäloman, aij että <3

      Delete
  3. Aamukahvi on aamun paras juttu. ❤️ Inhottava kokemus sinulla.. :(
    Viljatuotteiden ongelmana on niiden prosessointi, joka aiheuttaa monille oireita vaikkei vilja-allergiaa olisikaan todettu. On niin sääli miten hyvät raaka-aineet pilataan teollisuudella.. Mutta onneksi vaihtoehtoja on runsaasti saatavilla. Halit! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takanapäin on ollut kyllä inhoittava kevät näiden kipujen osilta, mutta eiköhän tämä tästä! :) Nyt vain pitää entisestään tutustua keliaalikon ruokavalioon. :) Osaisitko neuvoa jotain blogeja / kirjoja joissa käsiteltäisiin tätä aihetta entisestään? Halit myös sinulle Jenna. <3

      Delete
  4. Täällä vilkuttaa toinen mahakipu iloja tältä keväältä. :( Minä olen siirtynyt gluteenittomaan ruokavalioon. On helpottanut varsinkin turvotus! :) Ja mahakipua ja sekaisin menoa. :) Yllättävän hyvin löytyy erilaisia gluteenittomia ruokajuttuja, vaikkakin ovat arvokkaampia. Mutta mitä sitä ei hyvinvoinnin vuoksi tekisi. :)
    Tsemppiä sinne muru!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi ei, sinäkin!? :( Mukava kuulla että ruokavalion muutoksen myötä on kivut turvotuksineen päivineen jääneet unholaan. Minäkin olen viimeisen viikon saanut elää ilman kipuja, ja voi että kuinka iloinen olenkaan ollut. Opettelemista tämä vaatii, mutta en anna haitata arkea <3

      Delete

Kiitos kommentistasi. ♥